Môme

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Môme

April 2014, Môme releases on Victoriaville his Ep Triple House. On this occasion, Stefan Goldmann, the boss of the German label, declares that “Môme has become very quickly the new God of French House”. But before ariving that this point in his life, he knew many lives. 

It all starts on the 11th January 1978. In the company of his father and his collection of 40,000 78rpm records. Bertrand Lacroix falls head first into music. 
The french boy swims in 30's and 50's American Jazz before knowing how to walk. 
At 10 he places his first vinyl New Beat on the family record player and organises his first parties in the garage. For Môme, “it's just a bit of fun”. But electronic music is already clearly present in his life.

At 18, Môme mixes for the first time in a night club and his eyes are opened to a new life. Night life. When lost in music the pleasure is the same as when he was a child. The notion of sharing will never leave him. 
For the time being it is not immediadtely his profesion. A higgledy piggledy type Môme is a car mechanic, a skatepark owner, Radio dj, owner of a record shop and later a coffee shop and co-producer of Nördik Impact. 
For 5 years at one of the most important music festivals in France, he invites, DJ Pierre, Goldie and even Green Velvet.

This music Bulimic - his skatepark is called Get High in homage to Cypress Hill, it's not rare to hear him quoting Our Anniversary by Smog as he told us when we asked him his Top 5 - always involved at “400%”.
So at the end of 2012, Raphaël the boss of Fragil music offers him the possibility to release an album on his label. Môme doesn't ask himself any questions. The result ? Control, an EP acompanied by a remix by Tevo Howard. The track is played by Nick Höppner during his Boiler Room set and for Andrew Weatherall, “Control is the best track to start a set”.
From this point on, his noticeable and energetic musical approach to House shakes the electronic world.

In 2013 the man who says he's influenced by Moodyman, Tony Allen or even Django Reinhardt has non stop Ep's released on Housewax, Lake Placid, FTWR. 
A year later we find Môme over at 4lux, Victoriaville, Skylax... Gerd, Alden Tyrell, Stefan Goldmann and Marquis Hawkes being remixed.
During this period the French boy delivers his music to Berlin, Manchester, Montréal, the whole of France and gets his residence and programming for the Nid a concepual bar designed by Jean Jullien and perched at the sommet of the 32nd floor of the Tour de Bretagne in Nantes.

From up there, Môme looks out upon his previous lives and sees that it all started with a Count Basie tune.

To be continued…


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Môme

Avril 2014, Môme sort sur Victoriaville son Ep Triple House. À cette occasion, Stefan Goldmann, le boss du label allemand, déclare que “Môme est devenu rapidement le nouveau Dieu de la house made in France”. Mais avant d’en arriver là, il a connu plusieurs vies.

La première commence le 11 janvier 1978. En compagnie de son père dont la collection de 78 Tours compte 40 000 pièces, Bertrand Lacroix tombe, tête la première, dans la musique.
Le Français baigne dans le jazz américain des années 30 et 50 avant même de savoir marcher.
À 10 ans, il pose son premier vinyle “New Beat” sur la platine familiale et organise ses premières boums dans le garage. Pour Môme, “ce n’est pas très sérieux”. Mais la musique électronique est déjà bien présente.

À 18 ans, Môme fait son premier mix en club et découvre un univers, un monde. Celui de la nuit. Quant au plaisir de la musique, il est le même que celui qu’il avait enfant. La notion de partage ne le lâchera plus jamais.
Pour autant, il n’en fera pas immédiatement son métier. Pêle-mêle, Môme est mécanicien auto, directeur de skatepark, animateur d’une émission de radio, patron d’un record shop puis d’un coffee shop, co-programmateur de Nördik Impact. Pendant 5 ans, sur l’un des festivals de musiques électroniques les plus importants en France, il invite DJ Pierre, Goldie ou encore Green Velvet.

Ce boulimique de musique – son skatepark s’appelait Get High en hommage à Cypress Hill, il n’est pas rare de le voir citer le Our Anniversery de Smog lorsqu’on lui demande son Top 5 – s’est toujours impliqué à “400 %”.
Alors, lorsqu’à la fin de l’année 2012, Raphaël le boss de Fragil Musique vient le voir pour lui offrir la possibilité de sortir un vinyl sur son label, Môme ne se pose pas de questions. Le résultat ? Control, un Ep accompagné d’un remix de Tevo Howard. Le track est joué par Nick Höppner pendant sa Boiler Room et pour Andrew Weatherall, “Control est le meilleur track pour commencer un set”.
Dès lors, son approche sensible et énergique de la house infusent la planète électronique.

En 2013, celui qui se dit influencé par Moodyman, Tony Allen ou encore Django Reinhardt enchaîne les Ep’s sur Housewax, Lake Placid, FTWR.
Un an plus tard, on retrouve Môme chez 4lux, Victoriaville, Skylax… Gerd, Alden Tyrell, Stefan Goldmann et Marquis Hawkes le remixent.
À cette période, le Français, qui ne cesse de promener sa musique entre Berlin, Manchester, Montréal et la France entière, prend la résidence et la programmation du Nid, œuvre-bar imaginée par Jean Jullien et perchée au sommet du 32ème étage de la Tour de Bretagne.

De là-haut, Môme regarde toutes ses vies et se rappelle que le premier chapitre s’ouvrait sur un morceau de Count Basie.

To be continued…

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